امروزه مخابرات یکی از بزرگترین تجارت ها در جهان محسوب می شود. دلایل بسیاری مانند وجود تعداد بیشماری از شاخه های خروجی، لینک های ارتباطی بسیار گسترده و متفاوت و از همه مهمتر قادر بودن به راضی نگه داشتن تمامی مشتریان و… وجود دارد که نشان دهنده لزوم استفاده از GIS می باشند. در حالی که استفاده از GIS تنها در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است اما هر روزه به تعداد شرکت های مخابراتی که از این سیستم بهره میگیرند اضافه می شود. این سیستم امروزه به صورت گسترده ای برای طراحی، ساخت و اجرای شبکه های مخابراتی و سرویسهای مربوط مورد استفاده قرار میگیرد.
کاربرد های جی آی اس در این زمینه شامل طراحی ظرفیت های انتقال، تعیین محل قرار گیری انتقال دهنده های تلفن سلولی، ضبط شکایات مشتریان، استفاده از داده های زمینی آماری به دست آمده از سرشماری برای جذب مشتریان جدید و … می باشد.

مخابرات و تکنولوژی ارتباطات در آینده ای نه چندان دور به یکی از بزرگترین زمینه های تجاری در جهان تبدیل خواهد شد براساس گزارشات اتحادیه جهانی مخابرات (ITM) سالانه درآمد جهانی سرویس ها و تجهیزات مخابراتی متجاوز از ۳۶۰ بیلیبون دلار می باشد.
امروزه با و جود بازار های مختلفی که برای مخابرات موجود است تمامی شرکت های مربوطه باید قادر باشند که در زمینه خدمات رسانی به مشتریان کارایی بیشتری از خود نشان داده تا مشتریان خود را از دست ندهند. در فضای موجود با توجه به تغییرات و پیشرفت های پیش رو این شرکت ها شروع به طراحی دوباره شبکه های خود و بازنگری روند اجرایی خود کرده اند. در همین زمان بسیاری از این شرکت ها دریافته اند که بسیاری از فعالیت های آنان دارای المان های مکانی می باشد و همینطور در صورت تبادل داده بین تمامی قسمت ها قادر خواهند بود که از این داده ها به صورت مفید تری استفاده کنند. در گذشته این شرکت ها داده های مربوط به تجهیزات شبکه را بر روی دیاگرام ها و نقشه ها و یا در گزارشات ثبت میکردند و از این طریق این داده ها در تمامی قسمت ها مورد استفاده قرار میگرفت بنابراین اگر کسی به قسمتی از این داده های شبکه احتیاج پیدا میکرد ابتدا باید می دانست که آنها در کدام بخش قرار دارند. این روش علاوه بر اینکه هزینه بر بود دارای دقت بسیار پایینی هم بود. بنابراین برای کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت سرویس ها این شرکت ها به دنبال راه بهتری برای مدیریت اطلاعات بوده اند.

• سیستم اطلاعات جغرافیایی
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان یکی از فناوری های نوین در زمینه مدیریت جامع اطلاعات مکانی می باشد که به صورت سیستمی سازمان یافته و متشکل از سخت افزار و نرم افزار، اطلاعات جغرافیایی را جمع آوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و مدل سازی می نماید. این سیستم ها وظایف خود را در چهار گروه کلی شامل کسب، نگهداری، تجزیه و تحلیل و ارایه، سازماندهی می کنند و هر یک از این وظایف از نظر عملکردی در زیرسیستم های مربوطه شامل: سیستم فرعی ورودی داده ها، سیستم فرعی ذخیره و بازیابی داده ها، سیستم فرعی پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها و سیستم فرعی خروجی اطلاعات جلوه گر می گردد.
• مخابرات
به طور خلاصه مخابرات به معنای انتقال سیگنال ها در طول یک مسافت انتخابی میباشد که هدف از این کار برقراری ارتباط است. در گذشته های دور این برقراری ارتباط و انتقال سیگنال با روش های مختلفی مانند استفاده از دود، سمافوریا ( استفاده از پرچم)، هلیوگراف (استفاده از نور خورشید) و یا طبل انجام میگرفت. امروزه مخابرات شامل استفاده از انتقال دهنده‌های الکترونیکی مانند تلفن، تلویزیون، رادیو یا کامپیوتر است.
در حال حاضر مخابرات بخش مهمی از اقتصاد جهانی است و سود صنعت مخابرات ۳ درصد محصولات عمده دنیا است.
o اجزا اصلی
سیستم‌های مخابراتی شامل سه جزء اصلی هستند: یک فرستنده که اطلاعات را گرفته و آن را به سیگنال تبدیل می‌کند. یک کانال مخابراتی که سیگنال را حمل می‌کند، و یک گیرنده که سیگنال را می‌گیرد و آن را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می‌کند.
o آنالوگ یا دیجیتال
سیگنال‌ها یا آنالوگ و یا دیجیتال هستند. در سیگنال آنالوگ ,سیگنال به طور پیوسته با اطلاعات تغییر می‌کند. اطلاعات در سیگنال دیجیتال به صورت دسته‌ای از ارزشهای گسسته (مثلاً یک و صفر) کد گذاری می‌شود.
o شبکه ها
مجموعه‌ای از فرستنده‌ها و گیرنده‌ها که با هم ارتباط دارند را شبکه می‌نامند. شبکه‌های دیجیتالی حاوی یک یا دو مسیریاب هستند که اطلاعات را به کاربر هدایت می‌کنند. یک شبکه آنالوگ ممکن است شامل یک یا دو سوئیچ باشد که ارتباط بین یک یا دو کاربر را برقرار می‌کنند.
o کانالها
کانال یک بخش در زمینه انتقال است که می‌توان برای فرستادن جریانهای چندگانه اطلاعات از آن استفاده کرد. مثلاً یک ایستگاه رادیویی ممکن است در MHz ۹۶ پخش شود در حالیکه ایستگاه رادیویی دیگر ممکن است در MHz ۹۴۵ پخش شود. در این حالت محیط را بر حسب فرکانس قسمت بندی می‌کنیم و هر کانال فرکانس جداگانه‌ای را برای پخش دارد. به صورت متناوب، هر سیگنالی می‌توانند به هر کانالی برای پخش دسترسی پیدا کنند – این را تقسیم زمانی چندگانه می‌نامند و گاهی در ارتباط دیجیتالی استفاده می‌شود.
o مدولاسیون
شکل گیری سیگنال برای انتقال اطلاعات را مدولاسیون می‌نامند. می‌توان از مدولاسیون برای نمایش یک پیغام دیجیتالی از طریق موج آنالوگ استفاده کرد. این عمل را کلید زنی گویند و تکنیک‌های کلید زنی فراوانی وجود دارند. (شامل کلید زنی تغییر فازی، کلید زنی تغییر فرکانس، و کلید زنی تغییر دامنه). مثلاً بلوتوس از کلید زنی تغییر فازی برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها استفاده می‌کند.
• استفاده از GIS در مخابرات
آن چه که تحت عنوان کلی کاربرد GIS در مخابرات مطرح می شود، در واقع مدیریت اطلاعات مکانی و توصیفی موجود در مخابرات است به طوری که بتوان این اطلاعات را به صورت توام یا جداگانه مورد تحلیل و برنامه ریزی قرارداد و یا بر اساس اطلاعات و امکانات موجود و توانایی های فنی سازمان به شکلی یکپارچه به طراحی آینده مخابرات پرداخت. تجسم عینی این کاربرد در بخش های مختلف از جمله ورود داده، نمایش و ویرایش داده، تجزیه و تحلیل، مدل سازی و خروجی داده و مدیریت آن در شبکه های محلی و جهانی مشاهده می گردد.
o پذیرش و ورود داده ها:
GIS امکان ورود داده ها از منابع و با فرمت های مختلف را فراهم می سازد و در آن می توان داده های ورودی مورد نظر را به مدل ها و ساختارهای پایگاه داده خاص خود نرم افزار تبدیل نمود. در مخابرات انواع داده های مکانی (از قبیل پلان مراکز، پلان تجهیزات درون بخش های مختلف هر مرکز، شبکه های کابلی، فیبر نوری، مسی و … ، بلوک های شهری، محدوده مراکز و کافوها و…) و توصیفی (از قبیل مشخصات تجهیزات مخابراتی، مشخصات آنتن های موبایل و دکل های مایکروویو، مشخصات مشترکین شبکه مخابرات وکلیه اطلاعات توصیفی موجود) به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرند که مدیریت آن ها در یک سیستم یکپارچه امکان بررسی توام این داده ها را فراهم می سازد. لذا بکارگیری GIS با امکان اخذ ورودی از منابع مختلف مانند نقشه های رقومی، تصاویر رقومی ماهواره ای و عکس های هوایی، اندازه گیری های زمینی و داده های موجود در پایگاه های اطلاعاتی بسیار مفید واقع می گردد.
o نمایش اطلاعات:
سیستم اطلاعات جغرافیایی، قابلیت نمایش اطلاعات مکانی و توصیفی را دارا می باشد. نمایش اطلاعات برداری و رقومی، نمایش اطلاعات دو بعدی (۲D) و سه بعدی (۳D) ، نمایش اطلاعات به صورت های مختلف متنی، گرافیکی، جدولی، نموداری، نقشه ها با مقایسه ای مختلف و… نمونه هایی از قابلیت های متنوع این سیستم ها در رابطه با نمایش اطلاعات است که برای بخش های مختلف با وظایف خاص قابل استفاده است.
o بازیابی اطلاعات توصیفی منتسب به عوارض مکانی:
اطلاعات توصیفی موجود در واحدهای مختلف شرکت مخابرات، به صورت پایگاه های داده متنوع و در فرمت های گوناگون نگهداری می شوند. GIS اطلاعات توصیفی پراکنده را به اطلاعات مکانی منتسب نموده و اصطلاحاً‌ “مکان مرجع” می نماید و ضمن منسجم نمودن این اطلاعات، استراتژی واحدی را در خصوص نگهداری اطلاعات توصیفی پیاده سازی می نماید. در این سیستم ها اطلاعات توصیفی منتسب به هر مکان، در واقع توصیف کننده خصوصیات و مشخصات آن مکان است.
علاوه بر ذخیره سازی اطلاعات توصیفی، امکان بازیابی اطلاعات تحت یک استراتژی بهینه نیز وجود دارد و در نتیجه کاربر می تواند اطلاعات توصیفی پایه ذخیره شده در سیستم GIS را مطابق با نیاز خود بازخوانی نموده و به انواع مختلف نمایش دهد. این قابلیت، نیازهای متنوعی را در بخش های مختلف شرکت مخابرات مرتفع می سازد. به عنوان نمونه با ذخیره و آماده سازی اقلام توصیفی مرتبط با هر خط انتقال تلفن از هر نوعی و انتساب این اطلاعات به خط مربوطه در محیط GIS ، می توان با انتخاب هر خط، اطلاعات مربوط به شناسنامه آن را به صورت آنی مشاهده نمود و حتی در صورت تغییر هر یک از اقلام اطلاعاتی، برای به هنگام رسانی آن اقدام کرد.

o ویرایش داده ها:
در GIS امکان اعمال ویرایش های مختلف از قبیل: حذف یک عارضه خاص، تصحیح هندسی یک عارضه، تغییر کلاس یا لایه عارضه، Split کردن، Join کردن، کپی کردن، انتقال عارضه، دوران و…. در مورد داده های مکانی وجود دارد.
در این سیستم ها علاوه بر ابزارهای ویرایش داده های مکانی در حد سیستم های نقشه کشی و CAD ابزارهای خاصی نیز وجود دارند. به طوری که امروزه بسیاری از GIS ها اهدافی از جمله ترکیب باندهای تصویر، بارزسازی تصاویر رقومی، ثبت و دوباره سازی Resampling ، فیلتر کردن، طبقه بندی Classification و … را مرتفع می سازند و در صورتی که خودشان امکان خاصی را نداشته باشند، با توانایی موجود در زمینه Link آن ها با نرم افزارهای پردازش تصویر امکان برطرف ساختن این نیازها وجود دارد. از سوی دیگر امکان ویرایش اطلاعات توصیفی منتسب به عوارض مکانی نیز وجود دارد که می توان به مواردی از قبیل ترکیب دو یا چند جدول اطلاعات توصیفی با یکدیگر و تولید جدول اطلاعاتی جدید، به هنگام نمودن اطلاعات داخل یک فیلد، تعریف فیلدهای اطلاعاتی مختلف و … اشاره نمود.
o مدیریت اطلاعات:
برای ذخیره سازی و سازماندهی داده های جغرافیایی از پایگاه داده استفاده می گردد. سیستم مدیریت پایگاه داده امکان ورود، ذخیره سازی و بازیابی داده ها را فراهم می سازد. امروزه امکان مدیریت پایگاه داده در قالب مدل های پیشرفته از قبیل مدل رابطه ای Relational، مدل شیء گرا Object- Oriented و… در GIS وجود دارد. در نتیجه پایگاه های داده بزرگ در شرکت مخابرات و اطلاعات مختلف در قالب ساختارها و مدل های مناسب به شکل لایه ها یا کلاس های اطلاعاتی ذخیره و مدیریت شده و در تجزیه و تحلیل های مورد نیاز استفاده می گردد.
پرسش و پاسخ:
پس از راه اندازی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی بهینه و ذخیره اطلاعات مورد نیاز در آن، کاربران قادر خواهند بود که پاسخ پرسش های متنوع خود را که دارای ماهیت های مختلف به شرح زیر باشد، دریافت کنند:
 پرسشهای مکانی: مانند موقعیت وقوع یک پدیده خاص از قبیل موقعیت ملک های در فاصله ای معین از یک عارضه طبیعی مثل رودخانه، جاده و یا یک مسیر، یافتن بهترین مسیر دسترسی به یک عارضه مخابراتی ذخیره شده در سیستم.
 پرسش های موضوعی: اطلاعات موضوعی مربوط به اقلام اطلاعاتی از قبیل نام قطعات، مدل قطعه، طول عمر و…. را می توان از سیستم درخواست کرده و گزارش های مدون و متنوع را به سرعت تهیه نمود.
امکان هرگونه دسته بندی و طبقه بندی عوارض بر اساس هر یک از اطلاعات توصیفی مربوطه و ارایه نتایج بر روی نقشه نیز عموما در سیستم قابل انجام است.
 پرسش های تابعی: با نوشتن توابع مختلف و استفاده از عملگرهای منطقی (AND، OR، XOR و …) و عملگرهای ریاضی (+، -، *، % و …) می توان انواع پرسش های تابعی را به سیستم معرفی نموده و در تجزیه و تحلیل های مورد نظر از آن ها استفاده نمود. به عنوان مثال با نوشتن یک تابع می توان با استفاده از لایه های اطلاعاتی مربوط به توپوگرافی منطقه، راه های ارتباطی، خطوط مخابراتی، عوارض مصنوعی و …. بهترین مسیر را برای ایجاد یک خط انتقال جدید مانند فیبر نوری طراحی کرد.
 پرسش های زمانی: با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی، امکان طرح پرسش های زمانی متنوعی میسر می گردد. به عنوان مثال می توان بخش هایی از شبکه را که تا چند ماه آینده نیازمند تعمیر اساسی هستند و یا تعداد پست ها، دکل ها و… که در یک محدوده زمانی معین به بهره برداری رسیده و یا در دست ساخت هستند به همراه نوع آنها مشخص کرد.
 پرسش های شرطی: در آنالیزهای مختلف و به منظور نیل به اهداف خاص می توان از پرسش های شرطی استفاده کرد. به عنوان مثال برای اجرای یک مسیر فیبر نوری یا هر نوع تجهیزات مخابراتی که بایستی در یک ارتفاع و شیب خاص واقع باشند می توان بهترین مکان که دارای آن شرایط بوده و در ضمن سایر شرایط لازم را نیز داشته باشد، مشخص کرد. به عبارت دیگر می توان بهترین مکان را که از لحاظ معیارهای فنی و شرایط جغرافیایی دارای شرایط مناسب باشد، برای طراحی و توسعه مخابرات در نظر گرفت.

 پرسش های روند تغییرات: در بررسی تغییرات یک پدیده در زمان های مختلف مانند میزان افزایش جمعیت و تناسب آن با امکانات مخابراتی دایر شده و در یک محدوده خاص در گذر زمان و طراحی آینده قابل استفاده است.

 پرسش های آماری: نسبت سطح به تجهیزات موجود یا مورد نیاز، نسبت میزان ترافیک مخابراتی در بخشهای مختلف شبکه در گذر زمان، نسبت پراکنش آنتن های راه دور به ترافیک و… نمونه هایی از پرسش های آماری است که نتایج آن ها به منظور برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
ابزارهای کارتوگرافیکی قوی:
یکی از نیازهای مطرح در سازمان های مختلف ارایه و نمایش طلاعات به صورت زیبا، کاربرپسند و قابل درک توسط کاربر است. به طوری که کاربر با مشاهده اولیه بر روی نقشه بتواند اطلاعات اساسی موردنیاز را با استفاده از نمایش کارتوگرافیک عوارض کسب کند که همین حساسیت در زمینه استفاده از GIS مطرح بوده و به نحو مناسب پوشش داده شده است. همچنین با استفاده از امکانات برنامه نویسی در GIS می توان یک سری متد نمایشی که با توجه به متغییرها مختلف متد نمایش عوارض را تعریف می کنند به سیستم معرفی نمود.
تجزیه و تحلیل اطلاعات:
در GIS با توجه به ذخیره لایه ها و کلاس های اطلاعاتی در ارتباط با داده های توصیفی مربوط به آن ها امکان انتخاب هر تعداد از لایه های اطلاعاتی و انجام تجزیه و تحلیل های مختلف بر روی آن ها وجود دارد و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل به شکل گراف، متن، دیاگرام و یا نقشه قابل مشاهده است. برخی از این تجزیه و تحلیل ها عبارتند از:
– اندازه گیری: شامل فاصله، مساحت، محیط، طول عوارض و … .
– ایجاد بافر (حریم): به معنای تعیین نقاط هم فاصله مکانی از یک عارضه خاص
مانند حریم نسبت به کاربری های حساس.
 تحلیل همپوشانی و تلفیق لایه ها: با استفاده از اپراتورهای منطقی نظیر AND، OR، XOR و … .
 تجزیه و تحلیل شبکه: بر روی داده های برداری توپولوژیک مانند شبکه راهها، خطوط انتقال نیرو، شبکه فیبر نوری و….

 تجزیه و تحلیل DTM : تولید نقشه شیب، نقشه جهت شیب، بررسی قابلیت دید و … نمونه هایی از تحلیل های DTM هستند که در طراحی مسیرهای شبکه مخابراتی، هم چنین در مکان یابی محل نصب آنتن های \مخابراتی و … کاربرد فراوان دارند.

 شبیه سازی و مدل سازی: به کاربران امکان می دهد که احتمال وقوع یک پدیده را مشروط بر وقوع پدیده دیگر بررسی کنند. به عنوان مثال تأثیرگذاری ایجاد و یا توسعه بخشی از شبکه را بر روی پایداری و تغییرا بادل اطلاعات بین سایر نرم افزارها:
از آنجایی که بخش های مختلف موجود در هر سازمان با توجه به وظایف خود اطلاعاتی را در فرمت مورد نظر تهیه می کنند، توانایی مورد نیاز در خصوص نقل و انتقال داده و فراخوانی اطلاعات با فرمت های متفاوت در سیستم های اطلاعاتی که کل اطلاعات موجود را به صورت یکپارچه مدنظر قرار می دهند همواره مورد توجه است. در GIS نیز با توجه به پایگاه های داده و اطلاعات موجود در مخابرات امکان مدیریت و فراخوانی اطلاعات با فرمت های متفاوت وجود دارد که در انجام تحلیل های مختلف بر روی داده ها بسیار مهم و مناسب است.
مستندسازی داده و تولید متادیتا:
تبادل و مدیریت داده های رقومی ایجاب می کند که داده ها همراه با مشخصات و توضیحات مربوطه باشند، تا این اطلاعات برای تشخیص میزان کاربری داده ها مورد استفاده قرار گیرد. به این مشخصات و توضیحات داده ها که شامل عنوان، روش جمع آوری و تولید، منبع، دقت، تاریخ تولید، آخرین تاریخ به هنگام رسانی و … داده ها است، اصطلاحا متادیتا گفته می شود که در سیستم اطلاعات جغرافیایی وجود داشته و در واقع حفظ کننده اطلاعات در مورد کیفیت داده هاست و زمانی که این کیفیت برای کاربر سئوال باشد با مراجعه به متادیتا می تواند پاسخ های مورد نظر خود را دریافت کند.
امکان مدیریت نسخه های متفاوت اطلاعات:
با توجه به این که اطلاعات در زمان های مختلف و توسط افراد یا شرکت های متفاوت تهیه، ویرایش یا می شود، امکان ذخیره سازی نسخه های مختلف اطلاعات مربوط به وضعیت های متفاوت پروژه ها در سیستم اطلاعات جغرافیایی وجود خواهد داشت

مسائل اصلی در بحـث مخابرات و استفاده از GIS در آنان

با توجه به کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی که دربالا گفته شد در این قسمت مسائل مهمی که در بحث مخابرات مطرح میباشد و شرایط موجود بر آنان بدون وجود GIS بیان خواهد شد و روشها و راهکارهایی که سیستم اطلاعات جغرافیایی برای برطرف کردن آنها در اختیار قرار می دهد نیز در ادامه خواهد آمد. این موارد به شرح زیر است:

o طرح ریزی ظرفیت ها و پیش بینی تقاضا
o ایجاد نقشه و به روز رسانی شبکه
o مشکل در اداره کردن داده
o نظارت بر شبکه
o استفاده بهینه از منابع
o برطرف کردن مشکلات مشترکان
o مشکلات موجود در تصمیم گیری

• طرح ریزی ظرفیت ها و پیش بینی تقاضا
برنامه ریزی برای ظرفیت ها و همینطور پیش بینی تقاضا برای مناطق مختلف با استفاده از روش های سنتی علاوه براینکه زمانبر بوده هزینه زیادی نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، این روشها به این دلیل که نیاز به مشاهدات و پیمایش های زمینی دارند نیاز به نیروی کار بیشتری خواهند داشت. با برطرف کردن تمام نیازها و احتیاجات موجود در این مرحله باز هم مشکلاتی وجود خواهد داشت. مساله تقاضا در هر منطقه در حال تغییر است و استاتیک نمی باشد. و یا مشکل تعیین تعداد مشترکان در یک منطقه که در صورت معلوم نبودن این پارامتر در تخمین تجهیزات مورد نیاز برای برطرف کردن نیازهای آن منطقه مشکل ایجاد خواهد شد.
 راهکارهای GIS
با استفاده از GIS در این مرحله اطلاعات مهمی مانند تعداد مشتریان ، وضعیت خانه های موجود در منطقه برای تخمین میزان تجهیزات مورد نظر در هر منطقه بدست خواهد آمد.
تشخیص بار شبکه موجود و پیش بینی رشد تقاضا برای اجرای یک تحلیل ظرفیت و کمک به برپایی یک شبکه کارامد از دیگر کاربردهای GIS در این مرحله می باشد، همچینین می توانیم تنها با استفاده از کامپیوتر ایستگاه و مشتریان را مشاهده کنیم و میزان تجهیزات موجود برای یک منطقه را محاسبه کنیم.

• ایجاد نقشه و به روز رسانی شبکه
در این مرحله به روز رسانی شبکه و ایجاد یک نقشه بدون استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بسیار زمانبر بوده و مانند مورد قبل به نیروی زمینی زیادی برای انجام مشاهدات زمینی نیازمندیم. در این مرحله نیازمند ابزارهای لازم برای تهیه نقشه و به روز رسانی شبکه نیز هستیم و مهارت نقشه کشی نیز مورد نیاز می باشد.
تمامی موارد مورد نیاز برای انجام این مرحله که در بالا گفته شد، به نوعی محدودیت هایی در تولید نقشه شبکه ایجاد می کنند همچینین نقشه های چاپ شده به راحتی به روز نمی شوند. از دیگر مشکلاتی که در این مرحله وجود دارد بدون استفاده از داده های سنجش از دور امکان دسترسی به مناطق دورتر وجود ندارد.
 راه حل های GIS
در این مرحله با استفاده از ابزارهای GIS نقشه ها به راحتی تولید می شوند و به روز رسانی نیز به راحتی در کمتر یک دقیقه قابل انجام است و نیز برخلاف مورد قبل نیازی به مهارت های طراحی نمی باشد.
• مشکل در اداره کردن داده
به طور کلی ارائه نقشه های قرارداری و داده های توصیفی کار مشکلی می باشد علاوه بر این بدون وجود سیستم اطلاعات جغرافیایی بازیابی اطلاعادت قدیمی تر بسیار مشکل می باشد. از دیگر مشکلاتی که به دلیل عدم وجود سیستم اطلاعات جغرافیایی وجود دارد نگهداری داده هاست که به سختی انجام پذیر است و علاوه بر آن حجم زیادی را اشغال می کند. در این حالت انتقال این داده ها به قسمت های دیگر و استفاده از پروسه ای زمانبر می باشد.
 راهکارهای GIS
در این حالت چون داده ها در حالت دیجیتال قرار دارند مشکل مدیریت اطلاعات دیگر وجود ندارد. همچمین در این حالت داده های قدیمیتر به راحتی قابل دسترسی بوده و مشکلی در نگهداری اطلاعات دیگرنیست. به علاوه سیستم geodatabase مرکزی قابل تهیه بوده که باعث می شود تمامی داده ها در تمامی سازمان ها و شرکت های مختلف در دسترس همه قرار بگیرند.
• نظارت بر شبکه
نظارت بر شبکه یکی از مهمترین کارها در بحث مخابرات است. بدون استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، پیدا کردن مشکلات در شبکه و تصحیح آنها نیازمند بازدید دوباره تکنسین ها از شبکه می باشد.ایجاد پشتیبان برای شبکه و راه اندازی مجدد آن نیزنیازمند انتقال…………چند باره به منطقه موردنظر است. به طور کلی بازیابی شبکه کاری است بسیار زمانبر. در این حالت وجود تماس ها و پاسخ های ضروری غیر ممکن است و ایجاد گزارشات بسیار زمان بر می باشد.
 راهکارهای GIS
GIS به انجام هرچه بهتر نظارت بر شبکه کمک می کند. با استفاده از این سیستم ما میتوانیم خطا و محل ایجاد این خطا را به راحتی پیدا کنیم که این مساله خود باعث میشود که هزینه های مربوط به بازدیدهای تکنسین ها کاهش پیداکند. زمانهای پاسخ دهی در بازیابی شبکه بسیار کوتاه خواهد بود. سیستم پشتیبان می توانند با استفاده از Web GIS تهیه شود. GIS با ردیابی و مسیریابی مکانهای مختلف، تماس ها و پاسخ های ضروری را امکان پذیر می کند.
• استفاده بهینه از منابع
پیدا کردن راه حلی مناسب برای استفاده بهینه از منابع کار سختی می باشد. معمولا کارهای بسیار سخت و زمان گیری در این زمینه انجام میشود ولی باز نتیجه لازم را برای بهینه سازی در بر ندارند. در ضمن این مورد نیازمند بازدید های مکرر می باشد.
 راهکارهای GIS
با استفاده از GIS سطح بهره برداری از منابع موجود مشخص خواهد شد، که این خود باعث برنامه ریزی های بهتری در زمینه بهینه سازی مصرف منابع، میشود. همچنین تاسیسات جدید در مناطق مناسب قرار خواهند گرفت که استفاده آنها بهینه خواهد بود.
• برطرف کردن مشکلات مشترکان
قطعی سرویس ها به طور قطع باعث شکایت مشترکان خواهد شد مخصوصا که این قطعی ها در بازه های زمانی کوتاهتری تکرار شوند، بدون داشتن پیشینه مشترکان پیدا کردن ریشه این مشکلات کار سختی خواهد بود، تکنسین ها باید چند باره مشاهدات را از منطقه انجام دهند که این پروسه کار بسیار وقت گیری نیزمیباشد. بنابراین دانستن این مطلب که مشترکین شاهد قطعی سرویس هستند و کدام مناطق قطعی و مشکل وسیعتری دارند با توجه به شرایط موجود مشکل بزرگی خواهد بود.
 راهکارهای GIS
تکنسین ها می توانند با استفاده از GIS گزارش هایی از مشکلات و قطعی ها و تکرار آنها تولید کنند که نشان دهنده پیشینه سرویس هر مشترک می باشد میباشد، این کار باعث می شود که به راحتی ریشه قطعی ها و مشکلات تشخیص داده شود.
• مشکلات در تصمیم گیری
بدون داشتن تمام پارامترها تصمیم گیری در زمینه های مختلف کار سختی خواهد بود. بنابر این ما نیازمند داشتن تمامی پارامترها به صورت یکجا بر روی یک نقشه واحد هستیم.
 راهکارهای GIS
به وسیله GIS تمام لایه های اطلاعاتی می توانند بر روی قرار بگیرند در این حالت ما تمام پارامترهای مورد نیاز را بر روی یک نقشه خواهیم داشت. در این حالت تصمیم گیری در زمینه های مختلف مانند محل نصب دکل ها و یا بهترین و کارآمدترین مسیر برای کابلهای فیبر نوری راحتتر خواهد شد.
نتیجه
آن چه که تا اینجا بیان شده، برخی از قابلیت های سیستم های اطلاعات جغرافیایی در ارتباط با صنعت مخابرات را شامل شده است. بدیهی است با طراحی و استقرار سیستم این قابلیت ها متناسب با نیاز بخش های مختلف به صورتی کامل و جامع به کارگرفته می شود. در مرحله راهبری سیستم، نیازمند بروزرسانی مداوم فعالیت ها و اطلاعات موجود هستیم تا بتدریج این سیستم جایگزین سیستم های سنتی موجود شود که به صورت جدا از هم فعایت دارند.
در نتیجه گردش اطلاعاتی مجموعه به صورت یکپارچه درخواهد آمد. هم چنین با تعریف سطوح دسترسی مختلف برای مدیران، کارشناسان و … و نیز قرارگرفتن اطلاعات بر روی Web به منظور اطلاع رسانی به مشترکین و سایر سازمان ها، اطلاع رسانی و نیز مدیریت به نحو مطلوب تر قابل انجام خواهد بود.

منبع:gis98.ir